2012. május 20., vasárnap

Öreglebbencs / galaburgyi

Mióta ezt a blogot írom igen furcsa viszonyba kerültem a korábban olyan nagyon nem szeretett ételekkel. Készítettem már azóta mákos gubát, amit nagyon megszerettünk, pedig 5 évvel ezelőtt tuti nem ettem volna meg. De van ilyen több is. Mind között azonban a legnagyobb ellenérzést a galaburgyi esetén kellett leküzdenem. Családi anekdota járja ezzel az étellel való viszonyomat. Történt ugyanis, hogy 7 éves koromban a nagymamám elvitt magával nyaralni egy hétre Karcagra-mert hogy ott lakott ő a Hortobágy határában. A kedvében akart járni a balatoni unokájának, aki krumplis tésztát rendelt ebédre. El is készítette az ő galaburgyiját, csakhogy felénk nem ez a krumplis tészta (mert a galaburgyi tényleg krumplival készült tésztaétel, de nem krumplis tészta)......és hát milyen a gyerek? szigorú volt a mama, tetszett nem tetszett enni kellett......én csak ültem ott és turkáltam.....aztán mikor végre ott hagyott, az egész tányérral bedobáltam az asztal alá a macskának......nem számítottam rá, hogy a 17 éves alföldi kandúr nem lesz a cinkostársam. Mikor a mama megtalálta az ételt az asztal alatt, én úgy kikaptam.........másnap haza kellett vinnie. Gyerekkorom további részében is eléggé válogatós voltam, de mikor szegény anyám már unta, akkor mindig azzal ijesztgetett, hogy főz nekem galaburgyit........de az igazat megvallva azóta sem ettem. Idáig. Mert ha már a blog kedvéért újragondoltam a viszonyomat pl a mákos gubával, hát miért ne adhatnék még egy esélyt a lebbencsnek is? Hozattam anyukámmal lebbencstésztát és ma megfőztem. Nem mondom, hogy nem voltak fenntartásaim főzés közben, de a végeredményben pozitívan csalódtam, végülis nincs benne semmi, amit amúgy ne szeretnénk.

Sok néven ismerik ezt az eredetileg hortobágyi pásztorételt: slambuc, öreglebbencs, galaburgyi, öhöm. Pásztorétel lévén bográcsban az igazi, de itt Angliában ma 7 fok van, nem éppen bográcsozós idő.

Hozzávalók

10 dkg mangalica szalonna
1 fej vöröshagyma
30-40 deka lebbencs tészta
40-50 dkg krumpli
annyi víz, ami a krumplit ellepi
pirospaprika

bors
1 paradicsom

Elkészítés:
  1. A szalonnát kockákra vágjuk és kisütjük a zsírját. Rádobjuk az apróra vágott hagymát és üvegesre sütjük. Rátesszük a tésztát és a paradicsomot, azt is átpirítjuk a zsíron. Rászórjuk a pirospaprikát, majd ráöntjük a felkockázott krumpli a vízzel együtt. Annyi víz kell, ami a tálban ellepi a krumplit, nem ami a tésztával együtt ellepi. Így fővés közben mire a krumpli megpuhul a tészta szépen elissza a vizet, ettől lesz sűrű, "öreg". Ízesítjük, sóval borssal és fedő alatt kb fél óra alatt megfőzzük (akkor van kész, mikor a krumpli megpuhul). Közben néhányszor keverjük meg.
  2. Kicsit hagyjuk állni a fedő alatt, savanyúsággal tálaljuk.

2 megjegyzés:

  1. Szia. Most olvasom még csak ezt a bejegyzésedet. látom már régen volt.
    Viszont karcagi gyerek lévén annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy a galaburgyit tojással kell készíteni és ennyiben különbözik a slambuctól. Ákos

    VálaszTörlés
  2. Továbbá az igazi galaburgyiban nincs szalonna. :) Szalonnával és tojás nélkül kapod az öhönt (nem öhöm).

    VálaszTörlés