2015. március 6., péntek

Eszterházy torta

A család egyik barátjának a szülinapjára készült ez a torta, immár másodszor. Bevallom töredelmesen, hogy én még sosem ettem korábban ilyen süteményt, szégyen a koromat nézve. Sajnos még nem a legszebben sikerül, de muszáj feltennem ide mégis a receptet, mert úgy jártam vele, hogy mikor először kerestem receptet hozzá, akkor vagy 1,5 órát böngésztem a netet, hogy hogy legyen, mint legyen.....találtam is egyet, elkészítettem, mindenki happy volt, csak éppen fotó nem készült róla, így teljes mértékben feledésbe is merült. Aztán jött a szülinap, újra szeretne Eszterházyt, nekem meg persze lövésem sem volt, hogy melyik recept alapján készült először. Így az egész keresgélés kezdődött újra. Citromhab receptje alapján készült ezúttal (arra jutottam magammal, hogy először is), az a recept úgy jó, ahogy van, amiért én most mégiscsak ideírom, annak az az oka, hogy lesz a kedves barát egy évvel öregebb is, illetve most már tényleg szégyen, hogy magunknak nem készítettem még ilyen tortát, szóval legközelebb nem szeretnék újra 1,5 órát tölteni a keresgéléssel.


Hozzávalók

A tésztához
10 tojás fehérje
350g cukor
300 g darált dió
100 g liszt

A krémhez
1 vanilia puding
4 dl tej
100 g cukor
160 g darált dió
200 ml tejszín
40 ml rum

A díszítéshez
250 g porcukor
1 tojás fehérje
50 g étcsoki
100 g darált dió
1 el olaj
100 ml tejszínhab (én ezt egyenlőre lespóroltam)

Elkészítés:
  1. A 10 tojás fehérjét kemény habbá verjük, hozzákeverjük a cukrot, majd óvatosan beleforgatjuk a liszt és a dió keverékét. Sütőpapírral bélelt tortaformában kb 10 perc alatt 180 fokon 5 lapot sütünk belőle. (én megmértem a tészta mennyiségét és elosztottam 5tel, nekem macerásnak tűnt ötször végigcsinálni a fentebb leírt folyamatot.)
  2. A krémhez a a pudingból és a tejből a cukorral sűrű pudingot főzünk. Mikor megfőtt, én azon melegében kevertem hozzá egy zacskó zselatint, mert emlékszem első alkalommal nagyon folyós lett a krém, alig lehetett vele dolgozni. Továbbá a tejszín kivételével minden további hozzávalót hozzákevertem még azon melegében és így hagytam teljesen kihűlni. Mikor kihűlt, óvatosan hozzákevertem a felvert tejszínt is.
  3. Megtöltjük a lapokat. Célszerű a legalsó alá sütőpapír/alufólia-csíkokat tenni, hogy ne kenjük össze díszítés közben a torta környékét. Mikor az egész kész, egyszerűen csak kihúzzuk őket. Szóval rétegezzük a lapokat a krémmel (a tetejére nem kell krém) végül a maradékkal az oldalát is bevonjuk. Én ezután egy jó órára betettem a hűtőbe.
  4. A tetején lévő fehér mázhoz a tojásfehérjét lazán felverjük, hozzáadjuk a porcukrot és a torta tetejére kenjük. (megjegyzés: mivel ez híg konzisztenciájó royal icing, ezért gyorsan kell vele dolgozni, mert levegőn hamar szárad. Így én előbb felolvasztottam a csokit, amit kicsi lyukú író csővel  (mi a writing tube magyarul???áhhh) felszerelt díszítőzsákba tettem (semmi fancy, sima sütőpapírból csináltam), csak hogy készen legyen, mire a royal icing a torta tetejére kerül. Sajnos így sem sikerült elég gyorsan dolgoznom, ami látszik is a képen, nem baj, majd legközelebb.....
  5. Szóval a porcukorral elkevert felvert tojásfehérjét a torta tetejére kenjük és a csokival párhuzamos csíkokat húzunk rá. Egy hegyes micsodával (Csingiling után szabadon)....mondjuk hústűvel, fogpiszkálóval, ilyesmi.....ellentétes irányú, a csokicsíkokra merőleges vonalakat karcolunk rá. Ez adja az elhúzott mintát. (nagy igyekezetemben kimaradt a csokiból az olaj, de igazából nem hiányzott)
  6. A torta oldalát darált dióval díszítjük. A tetején körbe a szélére pedig tejszínhabból díszítést nyomunk. (valószínűleg azért, hogy eltüntessük a lefolyt royal icing nyomait, én ezt lespóroltam, ezért látszik a megfolyás sajnos)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése